Kyllinggryta

Bara för att jag är så otroligt snäll så tänker jag dela med mig av hur jag gör min underbart goda kyllinggryta!
Jag är ju ingen mästerkock direkt och jag har ingen aning om hur mycket jag tar av varje men ja, ni får väl prova er fram helt enkelt :)
.
  • Man börjar alltså med att skära kycklingfilé i bitar sen steker man det i olja i en lagomt stor gryta.
  • Hacka ett par rödlökar och släng i grytan
  • Nu är det dags att börja krydda! Det här var vad jag slängde i:
    - lagom mycket salt
    - lite vitpeppar
    - svartpeppar
    - vitlökspulver
    - KANEL man behöver ganska mycket kanel för det är det som gör hela grytan
    - soya vet jag inte om det räknas som krydda riktigt men det ska man iaf också ha i
  • Sen så häller man på lite vatten
  • och ett paket matlagningsgrädde
  • sen häller man i lite mera vatten tills det blir till den konsistens man önskar
  • sen om man, som jag, råkar hälla i lite för mycket vatten så kan man slänga ner ett halvt paket creme fraiche också så brukar det lösa sig
  • sen så kokar man hela grejen ett tag
  • är grytan för vattnig och man inte har mer av varken grädde eller creme fraiche så kan man ta ett par teskedar mjöl i ett glas och röra ner vatten så det blir till en slags flytande massa och sen hälla det i grytan. då blir den tjock och fin!
  • Släng ner ganska mycket haricots verts eller för all del någon annan god grönsak ni har hemma.
.
Jaa det var nog allt tror jag! Jag tycker det är godast att äta cous cous till grytan och gör man det så är det godast att inte göra den alltför tjock.
Sen kan man säkert med bra resultat byta ut grädden mot typ creme fraiche eller kokosmjölk eller nåt sånt också :)
.
.
.
Jaaaaha det var allt från KM:s matskola den här gången! Enjoy da kyllinggryta tills nästa gång! Höhö

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0